Atunci cand esti in situatia de a ti se presta un serviciu de creare site web, si nu cunosti acest domeniu, este foarte usor sa fii indus in eroare de catre cel care presteaza serviciul, daca acesta nu este de incredere. Din pacate, in Romania aceasta situatie este foarte intalnita si avem des clienti care ne povestesc situatiile prin care au trecut lucrand cu persoane neserioase.

Am strans 10 puncte esentiale pe care iti recomandam sa le verifici inainte de a incepe un proiect.

1. Pretul mic
Acesta nu trebuie sa fie un criteriu in alegerea prestatorului de servicii, mai ales pe piata serviciilor de creare site. Pretul reflecta orele de lucru alocate acelui proiect. Daca pretul este mic, mai mult ca sigur ca vei primi un site care nu va fi realizat complet, din toate punctele de vedere.
Nu te va ajuta deloc sa te bucuri de un pret mic daca la final va trebui sa refaci cu totul site-ul cu alta agentie. Putine agentii vor prelua un proiect facut de altineva.

2. Oferta nu se regaseste in contract
In oferta totul arata bine, toate functionalitatile necesare unui site web sunt punctate iar pretul este unul foarte bun. Oferta insa, nu este transpusa intr-un contract care sa contina un deviz tehnic detaliat de lucru. De obicei se incheie contracte cu prevederi generale, asadar oferta este anulata si se lucreaza dupa cum doreste prestatorul. La final, cand ti se va prezenta site-ul, nu vei fi indreptatit sa ii tragi la raspundere.
Nu lucra cu firme care nu iti ofera un contract complet cu deviz tehnic si facturi pe fiecare etapa de lucru.

3. Site-ul nu va avea garantie
Cei care nu ofera garantie ar trebui sa iti ridice un semn de intrebare.
Garantia nu trebuie oferita doar la nivel de marketing, ea trebuie inclusa in contract si trebuie sa reieasa clar care sunt conditiile acesteia. O conditie de baza e ca trebuie stipulata perioada garantiei si actiunea pe care firma o ia in cazul aparitiei unei probleme la site, respectiv remedierea gratuita.

4. Domeniul web (Ex. numedomeniu.ro) este inregistrat de prestator
Aceasta este una din cele mai mari capcane, abuzive, pe care unii prestatori o practica.
Am fost in situatia in care, clienti pagubiti de alte firmei au dorit sa realizeze site-ul cu noi insa atunci cand am dorit sa il lansam online pe domeniul lor web, am constatat ca domeniul era inregistrat de firma anterioara care lucrase la site.
Acesta practica este abuziva deoarece te conditioneaza sa lucrezi cu o singura firma.
Domeniul web trebuie inregistrat de catre tine, cu adresa ta de email.

5. Modificari ulterioare la supra-pret
O practica folosita de catre unele firme care lucreaza cu sectorul public, unde conditia de alocare a proiectelor web este pretul cel mai mic ofertat in sistemul de licitare.
Am constatat totusi ca sunt cateva agentii in Bucuresti care folosesc aceeasi practica si in mediul privat.
Ca sa poti sa eviti asta, afla care este costul orei de lucru al agentiei, astfel incat serviciile ulterioare de care vei avea nevoie sa iti fie oferite la acelasi pret.

6. Platforme restrictive de realizare site
Un site poate fi realizat fie pe o platforma CMS cunoscuta (Ex. WordPress) fie pe o platforma PHP cunoscuta (Ex. Laravel) fie pe o platforma dezvoltata de catre firma cu care intentionezi sa lucrezi. In ultima situatie trebuie sa fii destul de atent, deoarece codul acelei platforme poate sa fie cunoscut doar de catre cel care l-a creat si vei fi ‘legat’ de el indiferent de situatiile care apar.
Poti evita o situatie de acest gen daca ai cunostinte de programare si analizezi codul. Daca nu le ai, recomandam sa alegi una din primele 2 solutii prezentate.

7. Optiuni de baza care lipsesc din site
Bazandu-se pe lipsa de cunostinte tehnice ale clientilor lor, unii dezvoltatori de site-uri web ‘uita’ sa adauge in site optiuni de baza care nu poti fi verificate usor la o prima analiza.

Dintre cele mai intalnite optiuni uitate sunt:
-site-ul are probleme de afisare pe dispozitivele mobile
-lipsa optimizarii SEO, aici sunt multi parametrii tehnici care transmit catre motoarele de cautare ca site-ul tau este realizat corect
-timpi mari de incarcare a paginii pe dispozitivele mobile (vezi aici un articol despre timpii de incarcare)
-erori html, css, javascript

8. Lipsa intretinerii ulterioare a site-ului
Un site web nu este un produs care odata realizat este predat clientului si nu mai are nevoie de nicio intretinere pentru ca oricum va functiona corect.
Indiferent de site, acesta are nevoie de gazduire si mentenanta, cel putin saptamanala, pentru actualizarile scripturilor folosite in dezvoltarea lui. De asemenea, are nevoie de o monitorizare continua impotriva atacurilor externe si eventual remedierea problemelor care apar. Este posibil sa vrei sa dezvolti suplimentar acel site si acest lucru trebuie sa fie posibil in continuare la costuri decente.
O firma neserioasa nu iti va acorda aceste servicii ulterioare, deoarece este greu sa intretii sau sa dezvolti ceva ce nu a fost realizat corect inca de la inceput.

9. Solutii tehnice neadaptate proiectelor
De multe ori solutiile tehnice propuse clientilor sunt simpliste, astfel incat pretul sa fie cat mai mic. Aceasta este o greseala care te va afecta dupa ce vei incepe sa ai trafic pe site. Este posibil ca acesta sa nu mai functioneze corect atunci cand are multe solicitari, datorita platformei si solutiei tehnice propuse initial de catre prestator.
De exemplu, este o diferenta de abordare tehnica destul de mare intre un magazin online cu 100 produse si 20 clienti pe zi fata de un magazin online cu 10.000 de produse si 200 de clienti pe zi.

10. Numarul de persoane implicate in proiect
Se intampla des ca o singura persoana (freelancer) sa se ocupe de realizarea unui site web. In multe situatii acesta nu iti va spune ca va lucra singur. Nu este neaparat ceva gresit, insa in general calitatea serviciilor prestate este mult mai scazuta deoarece acea persoana tinde sa lucreze cu mai multi clienti si sa fie depasita de task-urile aferente unui proiect sau de deadline-ul acestuia. Va avea probleme mari atat pe comunicare cat si pe implementare. Vezi aici diferenta dintre un freelancer si o agentie de creare site.

In realizarea unui site web sunt de obicei implicati minim:
-1 designer grafic care este responsabil de partea vizuala a site-ului web (layout-uri pagini, logo etc)
-1-2 dezvoltatori web / programatori care transpun design-ul in cod
-1 project manager care realizeaza comunicarea dintre tine si echipa tehnica
-1 account manager care se ocupa de documentatie (contracte, facturi, aprobari, procese verbale receptie etc).

Daca ai fost vreodata in postura in care nu ai fost multumit de un serviciu, ai la indemana metode prin care ii poti ajuta pe altii sa nu ajunga in locul tau:
-scrie o recenzie corecta pe Google sau Facebook privind experienta ta cu firma de care nu ai fost multumit. Scrie recenzia si daca ai fost multumit. Acest lucru va creste calitatea serviciilor oferite de catre prestatori.
-cere in scris firmei sa corecteze problemele si daca nu ai un raspuns favorabil in 30 de zile te poti adresa autoritatilor competente pentru a solutiona situatia: ANPC daca ai un contract ca persoana fizica sau instantele de judecata daca ai contract ca firma.

Speram ca cele 10 puncte sa iti fie de folos in alegerea firmei care iti va realiza proiectul web.
Nu uita ca lucrul bine facut se poate cunoaste inca de la inceput.

Daca si tu ai avut experiente pe care nu le-ai regasit in articol, le poti lasa in comentarii.