În ultimii ani, vedem din ce în ce mai des, atât în online, cât și în offline o avalanșă de brand-uri care se aliniază trend-ului de a insista pe campanii de real-time marketing. Începutul lui septembrie este în mod inevitabil sub egida ”Back to school”, uneori acest laitmotiv devine vizibil chiar din luna August pentru comercianții care ”fură startul”.
În mod intuitiv am spune că promoțiile „Back to School” sunt potrivite magazinelor cu profil școlar (rechizite, cărți) sau cu produse pentru copii (haine, încălțări etc.), în realitate însă, acest tip de promoție a fost adoptat de aproape toți comercianții. Drept urmare și produsele IT&C sunt la mare căutare în această perioadă. Trebuie să recunoaștem că unele analogii sunt chiar ingenioase, însă altele sunt vizibil forțate.
Ce oferă brand-urile?
Campaniile ”Back to school” sunt un prilej pentru brand-uri de a face uz de toate mijloacele publicitare existente. Se promovează cataloagele tipărite și cupoane de reduceri, vouchere, reduceri în magazinele fizice, concursuri cu premii, promoții speciale, reclame TV, bannere OOH, tombole, promovare prin Social Media și Google Ads. Un fel de ”you name it, we have it”.
Cum se face corect o campanie „Back to School”?
Primul pas, la fel ca la orice altă ofertă promoțională, trebuie să fie determinarea publicului țintă; în acest caz beneficiarii promoției sunt elevii, în timp ce clienții sunt de fapt părinții care fac cumpărăturile. Din acest motiv, comercianții trebuie să calibreze mesajele cu care abordează audiența și produsele pe care le introduc în ofertă astfel încât să fie atât pe placul copiilor (produse cu personaje animate, destinate special fetelor/băieților, etc.), cât și la îndemâna părinților (prețuri reduse sau în general oferte în urma cărora să câștige ceva).
Pentru a maximiza rezultatele unei astfel de promoții, recomandăm comercianților să combine trafic crescut de vizitatori pe site cu o strategie de comunicare cu același „ton of voice” și în magazinele fizice (acolo unde este cazul).
Pentru brand-urile pe care le regăsim doar online am sugera ca informațiile și ofertele din site să corespundă și să se regăsească și în conturile de Social Media ale business-ului.
O altă idee pentru rezultate optime este afișarea de produse complementare sau produse dintr-o gamă premium pentru clienții care sunt în curs de a efectua o achiziție.
Ca și canale de marketing ce pot fi utilizate cu succes pentru desfășurarea promoțiilor „Back to School”, comercianții nu au limitări. Așa cum am mai spus și am văzut până acum, toate mijloacele le sunt disponibile, neexistând limitări în acest sens. Desigur, și canalul trebuie ales în funcție de specificul business-ului.
Concluzia
Brand-urile încearcă să profite de toată această agitație, scoțându-și produsele la înaintare indiferent dacă ele au sau nu legătură cu evenimentul în sine. Cumpărătorii sunt adesea atrași de etichete, dar asta nu garantează și efectuarea cumpărăturilor. Atitudinea de tipul ”doar mă uit” se aplică, surprinzător, și în online.
Tragem linie așadar și concluzionăm că anumite evenimente din calendarul anual nu pot fi considerate prilej de campanie de către toți comercianții. De asemenea, nu toate promoțiile sunt pentru orice produs, cum nu orice produs este pentru toată lumea.
Este mai bine să urmezi o strategie de marketing personalizată, care să se potrivească business-ului tău și să nu mizezi pe asocieri forțate, decât să copiezi un trend care are success pe alte domenii.